Αριστεία και Καινοτομία στην Εκπαίδευση Μάρτιος 2010

Αριστεία και Καινοτομία στην Εκπαίδευση

Στα πλαίσια της δράσης: «Αριστεία και Καινοτομία στην Εκπαίδευση», το Σάββατο 13 Μαρτίου 2010 πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα στο κέντρο Πολιτισμού «Ελληνικός Κόσμος» τιμητική εκδήλωση του Υπουργείου Παιδείας Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων.

Έγινε   παρουσίαση καινοτόμων προγραμμάτων σχολείων που επιλέχθηκαν μετά από σχετική πρόσκληση ενδιαφέροντος του Υπουργείου.

Στην συγκεκριμένη εκδήλωση, το 2ο Δημοτικό Σχολείο Βόλου συμμετείχε στη δράση, παρουσιάζοντας την εφαρμογή και παιδαγωγική αξιοποίηση της τηλεδιάσκεψης μέσα από το εκπαιδευτικό πρόγραμμα:  «Οίκαδε» που εφαρμόζεται από το 2003 στο σχολείο και τελεί υπό την αιγίδα της Τράπεζας Κύπρου.

Ειδικότερα στο θέμα που αναπτύχθηκε και το οποίο θα αναρτηθεί προσεχώς στο διαδίκτυο, ήταν: «Η χρήση Videoconferenceστην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση. Κριτική και προβληματισμοί από την πιλοτική εφαρμογή του έργου.»

Η παρουσίαση περιλάμβανε τις παρακάτω θεματικές ενότητες:

α) ο ρόλος της τηλεδιάσκεψης ως ανοιχτή διαδικασία μάθησης στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση.

β) οι αλλαγές που επέρχονται στη μαθησιακή διαδικασία για μαθητές και εκπαιδευτικούς

γ) κριτική και αξιολόγηση του προγράμματος

δ) κοινωνικές επιπτώσεις του προτεινόμενου μοντέλου

Κατά τη διάρκεια υλοποίησης του προγράμματος Οίκαδε στο σχολείο μας, μαθητές και εκπαιδευτικοί ήρθαν σε επαφή τόσο με σχολεία του εσωτερικού, όσο και του απόδημου ελληνισμού μέσω διαδικτύου, συνδέοντας έτσι εκπαιδευτικά μοντέλα (δασκαλοκεντρικά ? μαθητοκεντρικά ) με την νέα τεχνολογία.

Οι μαθητές εμπλεκόμενοι σ? ένα διαφορετικό τρόπο εργασίας, μετατράπηκαν σε ενεργητικούς χρήστες μάθησης. Μέσα από  διαθεματική ? διεπιστημονική προσέγγιση, με χρήση σχεδίων project, εξασκήθηκαν στην αναζήτηση και αξιοποίηση πληροφοριών από διαφορετικές πηγές και επεξεργάστηκαν  γνωστικά αντικείμενα από την Τοπική ιστορία, την Γλώσσα τη Γεωγραφία και Περιβαλλοντικά Προγράμματα. Παράλληλα αναπτύχθηκαν συναισθηματικές σχέσεις με τους μαθητές των άλλων σχολείων, παρόλο που βίωναν το μαθησιακό περιβάλλον μέσα από την εικονική πραγματικότητα.

Ταυτόχρονα δε, διαφοροποιήθηκε ο ρόλος των εκπαιδευτικών και η παιδαγωγική τους σχέση με τους μαθητές. Ενθαρρύνθηκαν στην ανάπτυξη πρωτοβουλιών, στην διαφοροποίηση  εφαρμογής μεθόδων διδασκαλίας, στην δημιουργικότητα, αντισταθμίζοντας τις μονομέρειες του παραδοσιακού σχολείου και τον κατακερματισμό της γνώσης.

Αξιολογώντας το πρόγραμμα, οι αλλαγές που επέρχονται από την χρήση της Τηλεδιάσκεψης στο σχολείο μας, οδηγούν από την «έννοια της τάξης» στην  «έννοια της κοινότητας της μάθησης», αναγνωρίζοντάς την ως ένα δυναμικό και συνεχώς εξελισσόμενο περιβάλλον μάθησης.

Πρόσθετες πληροφορίες